Onder Customer Engagement valt het hele proces van interactie met jouw klant. Met een duidelijk plan krijg je zicht op de aankoopmotieven van je doelgroep en kun je werken aan sterke klantrelaties gedurende de gehele Customer Journey. Of je nou werkt in de groothandel- of retailbranche, door je klant te leren kennen en centraal te stellen krijg jij controle over alle verkoopprocessen. Door de ontwikkeling van innovatieve technologieën zijn er inmiddels veel slimme tools op de markt gekomen die je kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw Customer Engagement. In deze blog vind je een toelichting hierop.
Augmented reality en Virtual reality
Augmented Reality (AR) is een technologie waarbij een of meerdere elementen aan de realiteit worden toegevoegd. Deze technologie wordt ook vaak gebruikt bij gaming. Virtual Reality (VR) wordt al langer toegepast. In tegenstelling tot augmented reality wordt de gebruiker hier volledig uit de echte wereld verwijderd en ondergedompeld in een virtueel landschap. Een VR bril plaatst een beeldscherm voor je ogen zodat je alleen een virtuele 3D wereld ziet en je het gevoel krijgt in een andere ruimte te zijn.
Mixed Reality
Mixed Reality (MR) is een technologie die AR en VR samenbrengt door realistische 3D beelden in de echte wereld te plaatsen. Het lijkt daardoor net of het echt in de ruimte staat. De beleving is dus anders dan bij VR en AR.
Marketingtool
In het bedrijfsleven bieden deze innovatieve technologieën veel mogelijkheden om de gebruikerservaring van klanten te vergroten en de klantbetrokkenheid te stimuleren. Door de toepassing kun bijvoorbeeld je producten online tonen. Dit is voor drukbezette mensen een handige ontwikkeling en stelt jouw in staat om producten ook toegankelijk te maken voor nieuwe doelgroepen. In het geval van Virtual Reality kunnen klanten jouw showroom of winkelvloer bezoeken zonder fysiek te hoeven reizen. Deze technologieën zijn dus uitstekend geschikt als marketingtool voor e-commerce bedrijven, maar ook fysiek winkels kunnen profiteren van AR en VR toepassingen op de fysieke verkoopvloer. Hieronder vind je een toelichting op een paar moderne tools.
HEXA
Consumenten maar ook groothandels willen eerst een goed gevoel en relevant beeld van het product krijgen voordat ze het kopen. Als dat online kan dan bespaart dat tijd. Hexa is een 3D-visualisatieplatform en maakt 3D-assets. Je verlaagt hiermee de hoeveelheid tijd, geld en vaardigheden die je nodig hebt om elk beeld kosteneffectief om te zetten in een 3D-model. Het is een nuttige aanvulling op jouw e-commerce strategie. Bekijk hieronder de video.
Makeree
Veel consumenten hebben moeite met het lezen en volgen van complexe instructies voor montage, gebruik, reparatie en onderhoud. Vooral de instructies op papier zijn vaak onduidelijk. Met Makeree biedt je de klant een nieuwe standaard voor visuele instructies en breng je jouw product tot leven. Deze digitale gebruikershandleidingen helpt klanten op afstand, verbetert de klantervaring, bevordert positieve online beoordelingen en geeft inzicht in hoe jouw klanten jouw producten gebruiken. Makeree kan worden geïntegreerd met Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement. Bekijk hieronder de video
Product Visualize
Product Visualize van Microsoft is gebaseerd op de toepassing van Mixed Reality. Het stelt verkopers in staat om verkoopartikelen en assets in hun eigen omgeving te presenteren aan de prospect of klant. Je kunt waar nodig notities en aanpassingen toevoegen. Door middel van gebruik van een tablet, smartphone of VR hulpmiddelen kan de klant het product bekijken alsof het in de eigen werkomgeving staat. De klant begrijpt en ziet waar je over praat en je kunt het product direct op maat aanpassen. Bekijk hieronder de video of lees onze portfolioguide.
Wil je meer weten over de innovatie oplossingen van Prodware, bezoek dan onze pagina over Customer Engagement. Microsoft biedt ook mixed reality applicaties voor online leren in de techniek en in de productie. Daar kun je meer over lezen in deze blog.