Om relevant te blijven moet je inzicht in het gedrag en de wensen van jouw klanten krijgen. Data helpt om je klanten beter te leren kennen. Met een 360 graden beeld van je klant krijg je inzicht in alle klantinteracties, behoeftes en drijfveren van de klant. Een Customer Data platform helpt je om een blijvende, uniforme klantendatabase te creëren. Gegevens worden uit meerdere bronnen gehaald, en samen creëer je een duidelijk klantprofiel. De kennis over jouw kun je niet alleen toepassen binnen je platform, maar binnen de gehele customer journey. Je kunt op basis van de verkregen inzichten bijvoorbeeld de e-mails die je verstuurt personaliseren of de content op je website aanpassen.
Data bied je de mogelijkheid om unieke persoonlijke aandacht te geven aan je klant. Hoe breng je een complexe datastructuur vanuit meerdere bronnen samen om deze real-time te combineren tot een persoonlijk aanbod? Met de juiste softwaretools krijg je actuele en nuttige inzichten. Belangrijk is dat je op het juiste moment de juiste content biedt. Dit vergt tijd en inspanning. Maar uiteindelijk word je inspanning beloond en weet jij hoe je jouw klanten optimaal van dienst kunt zijn
Een betere klantervaring en hogere omzet met goede cross-sell suggesties zijn voor een B2B-er een waardevolle aanvulling. Waar komt de data vandaan en hoe mobiliseer je die data zodat suggesties relevant zijn? Je kunt hiervoor diverse tools gebruiken. Deze geven je de kans om datagedreven – en gepersonaliseerde – productsuggesties te doen.
Als in jouw webshop een product op voorraad lijkt te zijn dan wil je dat deze ook daadwerkelijk in het magazijn ligt. Je wilt je klanten niet teleurstellen, Oftewel geplaatste orders die niet (tijdig) geleverd kunnen worden wil je voorkomen. Realtime data uitwisselen is van groot belang om voorraad en bestellingen op elkaar af te stemmen. Voor jouw klant is het belangrijk dat jouw webwinkel actuele productinformatie bevat. Ook vinden ze het prettig als ze hun eerdere onlineactiviteiten kunnen bekijken. Toon klant specifieke data uit jouw ERP direct op het e-commerce platform. Het biedt meer gemak en het verhoogt het conversiepercentages en de gemiddelde bestelwaarde.
Er bestaan inmiddels een aantal oplossingen, gebaseerd op kunstmatige intelligentie en machine learning, die vraaggedrag kunnen voorspellen om de toeleveringsketen te beheren. Door pieken in de vraag naar producten te voorspellen kun je tijdig actie ondernemen. Hierdoor kun je je bevoorrading en personeelsbelasting tijdig aanpassen en optimaliseren.