Het is tijd voor
e-commerce

Stroomlijn verkopen en biedt geïntegreerde ervaringen. E-commerce is meer dan het opzetten van een webshop. Maak jij waar wat jij je klanten belooft?

Volg de digitale transformatie

De digitale transformatie is het afgelopen jaar in een stroomversnelling gekomen. De verwachting is dat e-commerce zal blijven groeien. Jouw klanten zijn kritischer en stellen hoge eisen. De inzet van online verkoopkanalen geeft je als bedrijf de meeste kans om je omzet te laten groeien. Wil je hier succesvol in worden dan verdienen de transparantie en de identiteit van je bedrijf extra aandacht. Een consistente merkbeleving in alle kanalen is essentieel.

Customer journey centraal

Veel bedrijven bedrijven willen wel met e-commerce beginnen maar worstelen met de juiste strategie. Begin met een businesscase en bedenk wat je (nieuwe)positie in de markt betekent. Ben jij in staat om op een effectieve en efficiënte manier je doelgroep te bereiken in elke fase van de customer journey? Hoe ziet de klantreis eruit? Zorg dat je inzicht krijgt in klanten en prospects en observeer hun oriëntatie- en koopproces. Dit is de input voor je distributie- en salesmix. Bepaal de rol van jouw online verkoopkanaal, wat jouw concurrent doet en hoe belangrijk social media is. Kies een duidelijke strategie en een gezonde omnichannel mix. Stel je klant centraal en biedt consistentie in je klantervaring.

Nieuwe businessmodellen.

Stilstand betekent achteruitgang. Maar hoe ziet vooruitgang eruit en welke innovatie past bij jou? Welke nieuwe verdienmodellen zijn interessant? Als online verkoper kun je er voor kiezen om samen te werken met marktplaatsen zoals bol.com en Amazon. Dit stimuleert de groei van je omzet. Deze trend is al een paar jaar gaande, maar speelt een steeds prominentere rol. Je kunt gebruik maken van hun kennis en je vergroot je online aanwezigheid, ook in het buitenland. Aan de andere kant kan je marge onder druk komen te staan doordat een marktplaats een hoge commissies vraagt of door de aanwezigheid van andere aanbieders. Ook social commerce of een affiliate programma kunnen onderdeel zijn van je e-commerce strategie. Voorop staat dat jij er als ondernemer beter van wordt.

Realistische KPI’s

Bij ambities horen doelstellingen. Moderne technologieën kunnen jou helpen om je KPI’s te evalueren en bij te sturen aan de hand van data. Met de juiste tools krijg je snel inzicht in verkopen, omzet en prijzen. Naast kpi’s voor je verkopen heb je ook te maken met kpi’s voor jouw e-commerce plan. Hoe meet je bijvoorbeeld het bezoek aan jouw website en wat leveren deze bezoeken jou op? Kpi's als aantal website bezoeken, conversieratio’s, gemiddelde orderwaarde, kosten per click bij google adds, CTR en return on advertising spend, zorgen dat jij het maximale uit jouw e-commerce strategie kan halen.

Jouw e-commerce
oplossing voor B2B

B2B verkopers stellen andere eisen aan hun e-commerce oplossing. Er gelden andere regels en wetgeving. Ook zijn er vaak verschillende prijs- en productafspraken en de orderomvang is meestal een stuk groter dan in de B2C. Volgens onderzoek van McKinsey Company heeft inmiddels ruim 75% van de B2B-kopers en -verkopers de voorkeur voor online en zijn B2B-kopers bereid meer uit te geven wanneer ze online aankopen doen. Maar net als in de retail moeten groothandels vechten om de gunst van hun kritische klant. Uit het onderzoek blijkt ook dat 60% van de B2B niet weet hoe ze een juiste e-commerce strategie moeten vormgeven.

Bekijk hier ons aanbod voor online events >>>

Will je contact met een van onze specialisten? Laat hier je gegevens achter.